sobota 11. června 2016

Základní raw chléb

Opět jsem přestala jíst lepek. Vypozoroval jsem, že se mi dělají pupínky víc než dřív (puberta ve dvacetitřech letech, skvělý) a celkově se necítím moc dobře. U mě je totiž problém, že když si dovolím jíst něco, co vím, že není pro mě zas úplně nejlepší, nedokážu to držet na uzdě. Takže to byly furt koláčky, sojový párečky v těstíčku, bagety apodobně. Je to dost prokletí, pracovat v obchodě s jídlem, co si budem povídat.

Proto jsem se pustila do vytváření raw chleba. Bezlepkový chleby jsou samej škrob, takže proč nemít rovnou to nejlepší. :) Přečetla jsem si spoustu již existujících receptů a zkombinovala jsem je. Nemám moc ráda pohanku - ta tam často bývá. Chtěla jsem aby byl co nejjednodužší a rychle hotový, tudíž jsem nepřidávala ani žádnou zeleninu - to by akorát prodloužilo dobu sušení.

Takže jsem vytvořila něco, co se velice podobá takovému tomu zdravému slisovanému žitnému chlebu. Je měkký, ne křupavý, to byl taky zásadní bod. Ale neláme se. .)


Co k němu tedy budete potřebovat... určitě sušičku nebo aslespoň troubu (ale tam si tou raw kvalitou nemůžete být jisti) a mixér nebo mlýnek.

Ingredience na 16 asi 4mm plátků (hrnek má 250ml)
hrnek lněných semínek
hrnek slunečnicových semínek
1/4 hrnku chia semínek 
1/4 hrnku konopných loupaných semínek
hrnek vody
drcený kmín (dala jsem asi 2PL)
himalájskou sůl

Do chleba si v podstatě můžete přimíchat co chcete, ta konopná semínka tam jsou jen kvůli výživové hodnotě, ten zbytek nejen kvůli tomu, ale hlavně aby to celé drželo pohromadě. Můžete přidat dýňová, ořechy, brusinky, olivy - meze se nekladou. Akorát vše na malé kousíčky ať to nenarušuje strukturu chleba.

lněné semínko rozmixujeme/pomeleme. Stejně tak slunečnicové. Nemusí být úplně najemno, můžou tam být mini kousky. Smícháme obě mouky s ostatními semínky a kořením, případně dalšími ingrediencemi. Přidáme vodu jen tak, aby se nám vytvořilo těsto. Čím měně vody přidáme, tím kratší dobu budeme sušit. Výhoda je, že lněné semínko a chia nasává hodně vody, tudíž se těsto krásně spojí. 

Rozprostřete na pláty sušičky nebo na plech. Snažte se, aby byl všude stejně tlustý (tohle mi zabralo asi nejdéle z celého receptu :D špatně se z těstem manipuluje, protože je hodně tuhé).

Sušičku jsem měla nastavenou na 41 stupňů - sušila jsem 3 hodiny, poté jsem ho sundala z plátu na tekuté suroviny a dala jsem ho na tu klasickou mřížku, aby se prosušil i zespodu a sušila ještě přes noc 6 hodin asi. Nutné podotknout - mám nekvalitní sušičku (G21 harmony small), ve které všechno trvá dvakrát déle, takže jestli máte sedonu nebo excalibur, tak můžete zkrátit čas o polovinu. V troubě dělejte na nejnižší teplotu s pootevřenými dvířky - tam si myslím, že to bude za dvě hoďky hotovo, ale nezkoušela jsem.

Jsem z něj úplně nadšená. S guacamole je nejlepší na světě. Pokud se odnaučujete z pečiva, jako já, tak tenhle chléb je jasná volba. .)

xoxo

N.

Žádné komentáře:

Okomentovat