úterý 1. března 2016

Úskalí přírodního deodorantu

Jak jistě víte, vyrábím si s svoji vlastní kosmetiku. Ne vždy je to superprodukt - jeden z nejzákeřnějších je právě deodorant.

Vyzkoušela jsem spoustu kupovaných přírodních nebo chcete-li "přírodních" a musím říct NE! absolutně NE. Za prvé NEJSOU přírodní - většina kupovaných má v sobě stejně několik složek, který bych preferovala NEdávat na moji kůži. A další věc je, že většinou prostě NEzabíraj.

Tak jsem se rozhodla vyrobit si svůj vlastní. Na internetu je TOLIK receptů - tak si říkám "to bude asi jednoduchý". HAHAHA. Dovoluji si Vám představit moji deodorantovou historii.


DEO 1.0
To se tak prostě člověk pídí po tom, aby ten jeho produkt byl prostě stoprocentní, že se rozhodne nepoužívat ani žádný vosky, páč se zrovna dočetl, že ucpávají póry. Místo toho použije máslo z Illipe, který má pověst nejtvrdšího másla na zemi.

Takže můj první deodorant se skládal z jedlé sody, kukuřičného škrobu, kokosového oleje, illipe másla, teatree oleje a levandulového oleje. Jedlé sody tam bylo HODNĚ, stejně tak kukuřičného škrobu. Úskalí tohoto deoše bylo to, že byl zrnitý a bělil tu moji nejmilejší barvu, které se prostě nikdy nezbavím - černou. Další úskalí bylo, že byl prostě až moc mastný.

DEO 2.0
Člověk si uvědomil, že ani máslo z Illipe pro něj není dost dobrý, protože není RAW a princezna potřebuje ty nejkvalitnější suroviny, žeano. Máslo z Illipe tedy nahradilo surové kakaové máslo. A soda šla na polovinu, kvůli její dráždivosti. Zbytek zůstal stejný.

Úskalí zůstalo stejné. Zrnitost se zmenšila, ale stále bělil a stále byl mastný.

Pozn. - do teď jsem ho měla v kelímku a nabírala jsem ho prsty.

DEO 3.0
Nechtěla jsem, aby bělil - to byla teď moje první priorita. Škrob musel pryč. Škrob plní v deodorantu roli protivlhkostní, ale já to riskla. Také mě už nudilo nabírat deodorant prsty a chtěla jsem ho mít vysouvací - jako každý normální člověk. Tudíž jsem ho předělala do vysouvacího náčiní od prázdné Isany (nejlevnější deodorant bez hliníku - fakt, stojí 25 Kč, ale to nechceš).

Normální člověk už by to asi vzdal. Tento deodorant prostě nedržel. Jak může něco krémovitýho držet ve "vysouvacím náčiní" taky že. Všude se rozpatlával a já toho měla akorát tak plný zuby. Bělil méně, to ano, ale pořád to nebylo 100%, pořád byl mastný. AAARRGGH (rozčiluje mě jen ta vzpomínka na něj)

DEO 4.0
Priorita číslo stopadesátosm - musí být tužší, tím pádem se vosku nevyhnu. Jaký zvolit? Chtěla jsem veganfriendly, ale všechny ostatní vosky jsou uměle vyrobeny. Jen ten včelí je čistá příroda. Janet tedy (v podobném úskalí jako já - protože je taky kutil) sehnala domácí vosk od včelaře a mohly jsme se do toho pustit. Do deodorantu šel tedy včelí vosk. Dala jsem ho půl napůl s kakaovým máslem, zbytek zůstal stejný - soda, kokosák, teatree a levandule.

Výsledek byl rozhodně tužší, ale na mastnotě to moc neubralo. Bělení bylo minimální, ale bylo tam.


DEO 5.0
S tou mastnotou jsem již musela něco udělat. Vysadila jsem komplet kakaový máslo a místo toho šel vosk. Konkrétně to bylo 8g vosku, 40g kokosáku, 8g sody, 15 kapek teatree 20kapek levandule.

Textura začínala být skvělá, brala bych trožku tužší, takže vznikl ještě takový mezideoš 5.1 kde bylo 12g vosku - a tím jsem dosáhla nejlepší textury. Byl již spíše žlutý než bílý, takže bělil minimálně (domácí vosk je extra žlutý - s tím co se prodává např. na ekokoze se nedá absolutně srovnat).

Tento deoš jsem si užívala asi dva měsíce, vyrobila jsem ho asi ještě jednou a opravdu jsem si myslela že je ideální. Až do té doby než jsem si koupila bílé tričko. Žlutý deodorant a bílé tričko nejdou dohromady. NOPE. To jsem se hodně HODNĚ nasrala a řekla jsem si dost. Už ne.

Napadlo mě, dát tam vosk z jojoby (tuhý) - ten je bílý - sice uměle vytvořený, ale asi by to fungovalo. Nevím. Už mě to unavilo. Navíc to věčné míchání mastných věcí a vosku docela zničí to, v čem se to míchá a rozpouští. Všude je pak bordel který nejde dolů - kor když používáte nechemický čističe jako já. Konec prostě.

Tak jsem si řekla, že zkusím ALUN. Je to kus kamene - nějaká forma hliníku - která zabíjí bakterie tudíž i pach. Jeho molekuly nejsou tak malé aby se dostaly zkrz kůži - to jen kdyby někoho napadlo, že je stejně nezdravý jako hliník v deodorantech. Taky jsem si to myslela, ale je to úplně jiná chemická forma tohoto prvku - neškodná. V obchodech běžně narazíte na neprůhledné aluny, které jsou vlastně úlomky tohoto kamene nějak slisované k sobě. Značka cosmetika mě ale navnadila jejich alunem - který je čirý - je to čistý kus tohoto kamene - žádné úlomky. Tak jsem si ho zakoupila.

Instrukce jsou takové: namočit kámen a třít s ním místo které chceme dezodorizovat. První dojmy z něj nebyly úplně pozitivní. Pořád jsem se tak trochu "cítila" - ikdyž to nebylo nic hrozného. Pak jsem na něj zkusila kápnout kapku levandule - to nevím jestli se smí - a opláchla jsem ho vodou. Tím získal alespoň takovou pocitovou vůni - takže jednou za týden na něho kápnu - ale hned umyju aby se mi nezačal nějak přehnaně rozpouštět. Také jsem zjistila, že musím třít podpaží alespoň tak 20 sekund a opravdu dokonale všude možně - ne jak s normálním deodorantem, že prostě za dvě sekundy natřu a hotovo. Vyžaduje to více námahy - ale zase za cenu přírody. Poslední dva dny začínám cítit, že už jsem se s ním naučila a zabírá. Nevím jak to bude v parných dnech, ale momentálně dobrý. Přemýšlím, že ho doplním nějakým domácím deo sprejem - třeba voda s pár kapkamy levandule (na to pozor - jediné dva olejíčky, které mohou jít přímo na kůži jsou levandule a teatree, ostatní se musí ředit ne vodou ale olejem - ve vodě jsou nerozpustné - , a i tak vždy vyzkoušejte v malém množství!).

Každopádně můj subjektivní pocit z toho je takový, že možná ten slepencový z drogerie bude působit lépe. Protože při nanášení zůstávají v podpaží větší kousky, které se pomalu rozpouští a tím působí déle. Ale zase za cenu hrubšího podpaží. Také asi nevydrží tak dlouho. Nevím, pravděpodobně v budoucnu vyzkouším. Ať žijou experimenty!

Tak. To je prosím můj insight do přírodních deodorantů. Doufám, že někomu pomůže, budu ráda, když se se mnou podělíte o své zkušenosti.



N.

Žádné komentáře:

Okomentovat