pátek 17. října 2014

Domácí máslo z kokosového oleje


Když se ke mně dostalo, že palmovej olej je špatnej pro přírodu i zvířata, první, co jsem si řekla bylo, že ho nechci jíst. Pak jsem ale zjistila, že se skrývá témeř všude. Sušenky, sladkosti, slanosti...ALE HLAVNĚ MÁSLO. Není jedno jediný veganský máslo v ČR, který by bylo bez palmového oleje (kromě tofubutter který je hnusný). Ty sladkosti a slanosti...to šlo lehko se toho vzdát nebo najít nějakou alternativu, ale máslo? Miluju máslo. Co budu dělat. Achjo.

Zdá se, že je to odpovědí pro všechno. VYROBIT. UVAŘIT. VYKOUZLIT. Cokoliv jde. Akorát musíme hledat a být kreativní. .)

Hledala jsem a narazila jsem na stránku veganbaking, kde jsem objevila spoustu receptů na různá másla a inspirace přišla sama, že. .)

Takže vám s hrdostí představuji mnou spravený první recept na veganské máslo bez palmáče. Nepovedl se úplně 100%, ale myslím si, že vím, jak ho napravit. 

Zásada č. 1 - dejte méně sójového mléka než kokosového oleje (říkám to, protože jsem to v receptu přehlédla :D)
Zásada č. 2 - použijte kokosový olej zbavený kokosové chuti (např. od purity vision ten zelený) nebo rafinovaný kokosový olej
Zásada č. 3 - vykašlete se na psyllium a použijde xantanovou gumu (myslím, že v tom byl ten háček, který mi bránil moje máslo vyklopit..každopádně jestli vám nevadí měkčí máslo, tak použijte psyllium, je to dle mýho názoru zdravější - i když x.guma je na stupínku škodlivosti č.1, takže by to nemělo tolik vadit)

suroviny které jsem použila


Suroviny:
(hrnek má asi 250 ml; z toho množství vyjdou 2 menší másla)
1/3 hrnku sójového mléka (nebo jiného hustého mléka - ne rýžového)
1 čL jablečného octa 
1/4 čL soli
necelé 2/3 hrnku kokosového oleje
1 pL olivového oleje nebo jiného dobrého oleje
1/2 čL sójového lecitinu v granulkách nebo 1 čL tekutého sójového nebo slunečnicového lecitinu (na spojení tukové a tekuté složky)
1/4 čL xanthanové gumy nebo 2/3 čL psyllia (na ztuhnutí)

formy na máslo - já si koupila 2 "formy na mýdlo" resp. "pěčící silikonové formy" ..koupíte např. zde
tyčový mixér nebo výkonný stolní mixér/food processor  se "špachtlí" (bude se to určitě přichytávat na stěny)

Smícháme mléko s octem a solí, necháme 10 minut odstát. Kokosový olej by měl mít pokojovou teplotu. Jestli ho máte v lednici tak si ho 2 hodiny před tím vytáhněte. Vložte do mixéru/nádoby, přidejte olivový olej a jemně mixněte. Poté přilejeme mléko - mixneme. A na konec přidáme lecitin a psyllium/xanthanovou gumu a mixujeme tak dlouho dokud není směs hladká. Mně to s tyčovým mixérem 300W trvalo asi 5 minut. Dáme do lednice. Asi po hodině by už se mělo dát použít. Skladovat se dá v lednici měsíc, v mrazáku rok.

po nalití do formiček


Já jsem použila psyllium a dala jsem asi půl hrnku mléka. Místo toho abych si uvědomila, že ten kokos tam prostě půjde cítit jsem si to neuvědomila a použila jsem normální kokosový olej. Ale je to dobré. Pod marmeládu určitě a mně chutná i pod rajče, ale dávám tenkou vrstvu tak nevím jak by chutnalo vám. Kokosák bez chuti je jistota. .)

A tady pro zasmání malá ukázka roztíratelnosti s bonusem rajčete: 

video


lalalalalalálalálala

Doufám, že se inspirujete a už vám nebude stát máslo v cestě za stravou bez palmáče.

pac

N. 


ps: já z toho receptu byla strašně nadšená...ve 3 hodiny odpoledne. Do teď jsem se snažila přijít na to jak tam vložit to video přes youtube, který už mi ani nepřijde vtipný. :D achjo fakt.

7 komentářů:

  1. Hustýýýý!
    A toč víc videí, baví mě to! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. když mi ty videa nebudou stát moje nervy tak klidně budu :D ..pořád jsem na to totiž nepřišla...můžeš si všimnout že když na to video klikneš tak se ti zobrazí jen youtube, ne to video.. tak jsem to tam nakonec vložila přes blogger a byl pokoj :D

      Vymazat
  2. Já sice vegan nejsem, ale hodně mě to inspirovalo! :)))

    Skills of Art

    OdpovědětVymazat
  3. Tak a ted mam chut na chleba s rajčetem a octem! gr:D

    OdpovědětVymazat
  4. Super, ale ten chleba asi není veganskej, protože vypadá jako kupovaný a ten obsahuje E471 http://www.emulgatory.cz/seznam-ecek/E471

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi zlatíčko, že? <3 Já si na takový éčka dávám pozor, neboj se. Existuje spoustu chlebů, který ho a ani nic jinýho živočišnýho neobsahujou. .)

      Vymazat