pondělí 23. června 2014

Litha

21.6. ve 12:52 hodin vstoupilo Slunce do znamení raka. Tento svátek se nazývá Litha nebo Midsummer a jinými slovy je to letní slunovrat, pro křesťany o něco později Svatojánská noc. V tento čas jsem taky zasedla k notebooku a chtěla jsem vám o něm napsat, ale nebyla slova. Tak píšu teď se spožděním.
vyobrazení dubového krále 

Litha je jeden z osmi svátků Slunce /sabatů/. V tento čas, podle příběhu Boha a Bohyně, Bůh dozrává a je ve své největší síle - od toho také plyne, že tento den je nejdelší v roce. S tímto dnem se váže mnoho příběhů a duchovních principů. Jeden z nich je o dubovém králi - což je akorát jinak nazvaný Bůh, který prožije "bitvu" s cesmínovým králem - což je jeho "temná strana" /ne zlá, je to něco jako léto a zima/. Jinými slovy se jednoho dne Bůh podívá do zdrcadla a spatří tam svoji temnou část, uskuteční se mezi nimi vnitřní boj a cesmínový král vyhraje, což je důsledek oslabování dubového krále - postupné zkracování dnů. To stejné, ale naopak se děje při svátku Yule - zimní slunovrat /Vánoce/. S tímto se pojí ještě sestup božstev do podsvětí po ukončení oslav Lithy.

vyobrazení cesmínového krále
Mezi tradice, jak už je to u pohanských svátků zvykem, patří obrovské ohně. Avšak symbolem tohoto svátku je i voda. Oslavuje se protiklad dne a noci, světla a temnoty. Staří pohané /možná to někteří dělají dodnes/ zapalovali obrovské kolo /symbol kola roku a Slunce v jeho největší síle/ a spouštěli ho z kopce do řeky, což zase symbolizovalo vyhasnutí Slunce - postupné zkracování dne. Výjimkou nebyl ani tanec a zpěv okolo ohně. Jedlo se bohatě čerstvé ovoce a zelenina /zralost, živost, pozitivita/. Ranní rosa měla magické účinky stejně jako u Beltinu /většinou spojované s plodností/. Další z tradic je sběr a pálení devatero bylin pro prosperitu, štěstí a zbavení se všeho zlého. Jako každý sabat, i tento je pověstný možností setkání s magickými bytostmi. Počítalo se s jejich překvapením brzkým úsvitem, takže kdo je chtěl vidět, sedl si do kamenného kruhu /stonehange nebo prosté kamínky vyskládané kolem nás/ a čekal na první paprsky Slunce. Dale se háží oblázky do ohně nebo mince do vody pro splnění přání. Jsem si jistá, že tohle není výčet všech tradic které se děly a dějí, každopádně je to asi výčet těch nejběžnějších.


A moje oslava? No... :D Každopádně - byla jsem na párty /oslava narozenin/ a byl tam oheň. Strávila jsem pár minut zíráním do něho /pro mě je to takovej druh meditace/ a pila jsem ve velkým ovocnozeleninové šťávy UGO /který tam někdo dovezl/, takže stravování splněno :D.. Dále /a to vlastně ještě před tou párty/ jsem byla svědkem západu Slunce při cestě kukuřičným, nadále řepkovým polem. Bylo to krásný, vážně krásný.



Moje oslavy těchto svátků nejsou moc tradiční. Dějou se spíš někde vevnitř. Uvědoměním. Prožitím krásných maličkostí. Na druhou stranu, ráda bych někdy chtěla zažít velkou oslavu sabatu. Znám pár pohanů a tento svátek se dokonce slavil na události Solar Plexus, ale já díky zkouškovýmu prostě nemohla. Každopádně už jsem se rozhodla, že tento rok pojedu na festival Mezi Světy, kde se slaví Samhain - což je ten nejvýznamější ze sabatů, tak se těším nejvíc. :D .))

A time of everlasting days,
under the mighty sun,
we dance and think about the cold,
the dark that's yet to come.

N.

Žádné komentáře:

Okomentovat