pátek 28. února 2014

Veganství: Proč nesnáším lidi a miluju své blízké


Včera nebo předevčírem na fb padla tato otázka. “Když se prezentujete tak, že nesnášíte lidi, co jí maso, jak se pak chováte ke svým blízkým, kteří také jí maso?” Jedna z mála otázek z té skupiny, nad kterou mě to donutilo se zamyslet. Já nemám ráda lidi. Už vůbec ne takový lidi, co je jim šumák zvířecí utrpení a tahle planeta. Ale miluju svoji rodinu, svého přítele a pár mých dobrých přátel. Čím se řídí můj mozek v tomhle rozlišování? Co je v tom za háček? Proč je to chování v pořádku, když za tím stojí ti, které máme rádi?

Kdybych o tom nechtěla mluvit, tak bych řekla, že je to komplikovaný. A někde hluboko bych cítila tu vinu, někde bych cítila, že je něco špatně. Tohle je moje slabina. A určitě nejsem jediná. Protože to nejde moc dobře vysvětlit. I když se nad tím zamyslíte. To nemá žádnou logiku.


Když potkám novýho člověka, nic o něm nevím a dáme se do řeči, tak mu dám šanci. Není to tak, že bych automaticky hejtovala všechny co jí zvířata. Trpělivě čekám na reakci která se z něj vyklube až se zmíním o veganství. A podle toho jde do kolonky “idiot”, “zapírač”, ”uplakánek”, “stojí za to”, “spřízněná hlava - nespřízněný žaludek” a “spřízněná duše”. 

Idiot je člověk , kterej ví o všem utrpení, nezajímá ho to a popřípadě se v tom vyžívá. Takovej se vám vysměje do ksichtu. Za můj čas jsem potkala jednoho. 

Zapírač je člověk neschopný si vrýt do mozku nějakou novou informaci. Říká nám jak je to hrozný a tak, ale u nás je to přece jinak. To přece nemůžeme srovnávat s USA nebo UK. A v klidu si dál pochutnává na svým steaku, kterej je získávanej ze šťastnejch zvířátek, který se smějou když jim podřezáváš hrdlo.

Uplakánek je člověk, kterej ti řekne, nojo ale já to maso přece potřebuju. Vždyť bez něj bych neměl žádný svaly. Chudáčci zvířátka, no co mám ale dělat? Zkusím kupovat aspoň bio. A co vajíčka, ty jsou v pohodě ne?

Stojí za to je takovej člověk, kterej si chce o tom něco zjistit. Kterej je schopnej tě poslouchat a vzít si z toho něco. Tenhle typ člověka je jedinej typ cizího člověka, kterej stojí za to úsilí, protože je možný, že si nějaký myšlenky vezme za svoje a pochopí, co máte na mysli. Tím pádem je tu velká šance, že se bude snažit změnit svoje stravovací návyky.

Spřízněná hlava - nespřízněný žaludek. Tenhle typ člověka mám kolem sebe pořád a absolutně si s tím nevím rady. Tací ti všechno odkývou, se vším souhlasí. Svým způsobem tě opěvujou a říkají ti jak děláš fakt něco dobrýho a jak mám pravdu s těma zvířatama. Ale nezabrání jim to v tom, aby si o pár minut později dali kuře. Já to prostě nechápu, asi mají na mozku nějakej zip, nějakou tajnou komoru, kde uzavřou všechno na čem jsme se shodli, aby si dál mohli pohodlně žít. Protože co jim chceš říct? Oni ti na všechno řeknou, jo máš pravdu. A pak? Jak mluvit do zdi. Nebo robota.

Spřízněná duše je termín, kterej ani snad nemusím vysvětlovat. To je někdo, kdo sdílí stejný postoj, někdo s kým se cítíš bezpečně. A takovou duši jsem bohužel ještě nepotkala.

A potom je ještě jeden poslední typ člověka a takovýho znám jen jednoho. Nevím jak ho pojmenovat, nevím o něm celkem vůbec nic. Jen, že potřebuje čas. Potřebuje postupovat po malých krůčcích a vlastně ještě ani neví jesti chce. Ale nemám ho “odsuzovat” protože je tam ta možnost, že bude chtít. A tohle bych nikdy nepodstoupila, kdyby to nebyla osoba s kterou hodlám strávit celej život.

No ale každopádně, aby jsme se teda dostali k jádru té otázky… 

Pokud by byl někdo z mích blízkých ve skupince idiot, tak mě to nezajímá. Nenávěla bych ho i přesto, že by byl např. moje rodina. Jenže většina mé rodiny se nachází ve skupince zapíračů nebo uplakánků, což spolu tak trochu souvisí. Nejsou schopni si do mozku vrýt nové informace. A pokud ano, tak hrozně pomalu. Většina mých přátel patří do skupinky spřízněná hlava - nespřízněný žaludek. Jen málo z nich stojí za to. 

Každopádně všechno tohle podstupuju jako vegan z jednoho důvodu. A to proto, že tyto osůbky jednoduše miluji a záleží mi na nich. A věřím, že i když to pochopení příchází šneččí rychlostí, že to stojí za to. Ani u jednoho z nich není šance na pochopení kompletně nulová. Nechci zahodit dobrý vztahy jen kvůli tomu, že jsem třeba někde na ně rychle zanevřela. I kdybych se měla dřít jak ornej dobytek, jen kvůli tomu, že jim po krůčkách budu ukazovat lepší cestu a že oni si jednou za čas zajdou do vegalité na oběd, tak to udělám, protože nehodlám ztratit vztahy který fungujou. Nejsem ten typ člověka, kterej by to na týhle planetě zvládl sám. Na lidi, co neznám je jednoduchý zanevřít. Protože je nepotřebuju. Proto se to občas jeví jako že je nesnáším. Což je možná někdy pravda, protože mám dostatek lidí u kterých doufám v pochopení. Další nepotřebuju a odmítám na ně vynakládat svoji sílu pokud nebudou spadat do skupiny stojí za to. :)

Tak to je odpověď na otázku, která mi velice vrtala hlavou. A potřebovala jsem si to rozepsat, abych vůbec sama pochopila odpověď. 


Peace and love <3

17 komentářů:

  1. Mně zase připadá debilní soudit lidi podle toho, co jedí. Někdo má prostě jiný priority, někdo se nechce zaobírat tím, co se děje na jatkách, protože pak by se musel zaobírat tím, že v Africe trpí hlady. Kdyby vegani byli takhle nesobečtí, tak nejedí vůbec protože v Africe zase umírají hlady, ne?
    Veganství mi pro mnoho lidí připadá jako dobrá volba, nad nějakými recepty fakt slintám. Ale to, jak vyžadujete toleranci a sami tolerantní být neumíte je prostě do nebe volající a je to důvod, proč se s vegany spousta lidí bavit nechce. Ne proto, že by nejedli maso. Ale proto, že na ně koukali jako na vrahy a neustále jim to vnucovali. Znám vegany, co takové kolonky jako ty prostě nemají a baví se i s ""masožravci"", protože jsou to prostě jejich přátelé a důvody k jezení masa můžou mít různé. Ale tenhle fanatismus mi už připomíná Jehovisty... fakt proti veganství nic nemám, ale proti tomuhle "lidi jsou idioti, protože jedí maso a já se s nimi odmítám bavit" se prostě nedá říct nic jiného. Musí to bejt docela smutný, potkat nového člověka a hned přemýšlet, kam ho zařadit a jestli se s ním budu bavit, vzhledem k tomu, že lidí co maso jedí je stále razantně víc než veganů, to musí být fakt těžký.
    Já jsem pro toleranci na obou stranách, ale když mi na bloggeru každý týden skáče článek někoho, kdo takhle moralizuje a přitom se třeba ještě před rokem cpal bůčkem (neříkám, že je zrovna tohle tvůj případ), to je fakt přitažený za vlasy. Přeju ti,at se časem naučíš být tolerantnější a třeba at najdeš i ty spřízněné duše..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale tenhle článek je přesně o té toleranci. Jediný co netoleruju tak je skupinka "idioti" (to teda pardón, ale lidi co ví všechno a dělaj si z toho prdel tak fakt tolerovat nebudu). Jen říkám, že už jim nemám sílu nic vysvětlovat, tak to prostě někdy vypadá, že je nesnáším. Já jsem myslela, že to z toho docela dobře vyplývá, ne? :D Btw o dětech v Africe bude taky článek, neboj. Dost to s veganstvím souvisí. Všechno se vysvětlí. :)

      Vymazat
    2. btw ty skupinky jsou popisky pro to abych mohla vysvětlit, co se děje v mojí hlavě, ty jsem si momentálně vymyslela abych ty myšlenky mohla lépe předat... každopádně jsem si ten tvůj komentář četla asi 3x a furt to nechápu, to vypadá jak kdybys ten článek vůbec nečetla.

      Vymazat
    3. "Když potkám novýho člověka, nic o něm nevím a dáme se do řeči, tak mu dám šanci. Není to tak, že bych automaticky hejtovala všechny co jí zvířata. Trpělivě čekám na reakci která se z něj vyklube až se zmíním o veganství. A podle toho jde do kolonky “idiot”, “zapírač”, ”uplakánek”, “stojí za to”, “spřízněná hlava - nespřízněný žaludek” a “spřízněná duše”. "
      Nezlob se, asi ti to tak už nezní, když jsi vegan, ale mně to prostě zní nenávistně, celé to ladění článku. Myslím, žes u psaní musela počítat s tím, že by taková reakce mohla přijít...

      Vymazat
    4. Mě to nenávistně nezní a nebyl to vůbec úmysl. Ale samozřejmě, že jsem očekávala všechny reakce. Ale nechtěla jsem to kvůli tomu zaobalovat do plyše. Chtěla jsem říct to co mám na srdci. Měla to bejt tak trochu nadsázka. Protože opravdu když řekneš lidem o veganství tak prostě nemáš vůbec ponětí co z nich dokáže vypadnout. Někteří lidi se hned z fleku změní a soudí tě, jiní se vyptávají, jiní se usmějou a pochválí tě. Ale prostě nikdy nevíš co máš čekat. Proto jsem to tak napsala. Každopádně celý ten článek je o zamyšlení nad něčím, na co se zeptala jedna slečna na FB. Není to útok, je to spíš vysvětlení proč to občas tak vypadá, že já (a možná i většina veganů) nemá ráda lidi - protože už nemaj sílu jim odpovídat na otázky. A na druhé straně jsou ti, kteří máme rádi a tam tu sílu najdeme. Tímhle rozdílem se ten článek zabýval.

      Vymazat
  2. Mě to teda nenávistný nepřijde, spíš je to úvaha o lidech a celkový zamyšlení k jejich postoji. Každopádně takových reakcí tu bude určitě hodně. Bohužel...
    btw já jsem spřízněná hlava - nespřízněný žaludek, co? :D

    OdpovědětVymazat
  3. Podle mě jsi to napsala pěkně. Teda aspoň já v tom cítím svou samo beznaděj, že nejsem schopna mávnutím proutku všechny překonvertovat -_- a mě teda upřímně více vadí lidi, co říkají, jak obdivujou, že někdo nejí maso, že by bez toho nevydrželi a že zvířátka jsou super, ale prostě na to nemají (jakoby to byl nějaký veletěžký krok) více než lidi, kteří všechno ví a je jim to jedno. To je prostě už o jejich povaze a aspoň si nic nenakecávají.
    Lidé, kteří jí zvířata těžko chápou, že je někdy těžké se na ně dívat stejnýma očima a tolerovat jejich aktivitu v podpoře utrpení zvířat. A nemyslím tím, že nesnáším svou masožravou rodinu nebo masožravé přátele, protože je zbožňuji, ale někdy mi to všechno prostě přijde hrozně líto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, přesně tak...úplně s tebou soucítím a moc dobře znám tu lítost a úzkost.. <3

      Vymazat
  4. Super rozdělení. :D Naprosto sedí na to, co se děje i v mé hlavě, takže tě chápu.
    Já idiotů bohužel potkala až příliš, alespoň mi to pomohlo ujasnit si, které lidi chci a nechci u sebe.

    OdpovědětVymazat
  5. Jedna věc mě zajímá - chápu vegetariány, ale proč vegan? Omlouvám se za takhle blbou otázku, ale kolem sebe nikoho takového neznám (a i když sem na stejné škole jako ty, tak je mi to k prdu, když se neznáme).

    Rozumím tomu, že ti vadí podmínky velkochovů. Chápu, proč nejíš maso (nejsem zabedněnec, byť se masa asi nikdy nevzdám, na to ho mám příliš ráda). Ale nějak mi nejde na rozum, co je špatné na vajíčkách od vesnických chovatelů (aka od těch, kde každá slepice má málem 3+kk a balkonek k tomu) nebo mléka z podobného prostředí.

    Nechci, aby si tohle pochopila jako útok nebo výsměch, není to tak myšleno! Opravdu bych ráda znala odpověď a byla bych ti vděčná, kdyby sis našla čas mi to nějak popsat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda ti odpovím. Píšeš, že chápeš, že mi vadí podmínky velkochovů. Maso taky chápeš. Mléko a vejce pochopíš po přečtení tohoto článku a popř. shlédnutí videa na konci. http://blackissuchahappycolor.blogspot.cz/2014/03/veganstvi-cast-2-fakta-etika-potravin.html

      Teď k domácím chovům. Aby kráva měla mléko, musí mít tele. Aby my jsme měli mléko, tak ho to tele nesmí pít. To znamená, že se musí zabít. Takže pokud má někdo bio farmu za účelem výdělku peněz (protože jak jinak by se asi uživil), tak nemůže brát ohled na ta telata. Musí je zabít, aby měl co největší výtěžek mléka a mohl ho prodat. Kdyby si tele nechal, tak by jednak měl méně mléka a jednak by měl neustále se rozrůstající stádo, protože kráva i v dobrých podmínkách po zhruba roce až dvou to mléko dávat přestane a musí znovu porodit tele. Takže pokud bysme chtěli mít mléko a nebýt krutí, tak bysme měli neustále se rozrůstající stádo, což je nemožné ekonomicky zvládnout. Jediný případ ve kterém by to bylo "správné" by byl třeba ten, že budeme mít doma krávu (třeba zachráněnou z chovu) a ona bude mít stále mléko nebo porodí. Tak to tele jí necháme a můžeme si od ní vzít nějaké mléko pro svou vlastní potřebu. Ale to by fungovalo asi jen tak, že by každý měl svoji vlastní krávu a mléko by měl vyjímečně. Protože jak jsem psala výš, nekrutý byznys z toho prostě udělat nejde.

      Další věc jsou vejce. Já sama ještě do prosince roku 2013 jedla vejce z domácího chovu. Můj dědeček chová slepice. Každopádně jsem celou tu dobu neviděla pravdu. Živit slepice je velice nákladné. Ty náklady se ti vrátí v podobě těch vajec. ALE slepice nesnáší celý svůj život, nýbrž asi tak polovinu života. Kdyby si měl můj dědeček nebo jiný chovatel nechat slepice, které už nesnáší, tak by zbankrotoval. Jasně, pokud někdo má dvě slepičky tak se o ně postará, stejně jako se staráme o psa nebo kočku, ale s dvaceti už to tak jednoduché není. Takže ty slepice po dlouhých letech snášení prostě přijdou na pekáč tak nebo tak, i když měli lepší život než ty v zajetí. To je jedna věc. Druhá věc je, že když bereš každý den slepici její vejce tak každý den snese další. Kdybys jí ho nevzala, tak ho nesnese trochu delší dobu. A to jí způsobuje nedostatek vápníku, který se z jejich kostí přesouvá do skořápek. Další, třetí věc jsou kohoutci. Určitě sis někdy všimla, že u třeba deseti slepic se pohybuje jen jeden kohout. A jak je to možné když logicky se u každého živočišného druhu rodí samci a samičky 50:50? Kohouti nesnáší vejce a jsou proto nepotřební (až na toho jednoho co hlídá slepice). Zabíjí se ještě malincí. Zase, jediná vize, kdy by bylo "správné" jíst vejce je ta, že slepičky například zachráníme z chovu a máme je doma jako mazlíčky. Když snáší vejce, tak je přece jen lepší je sníst než je vyhodit. Každopádně, stejně jako se psi, musíme počítat, že na stáří se o ně budeme muset starat a třeba nám takovou radost dělat nebudou.

      Hlavní myšlenka veganství je, že nebereme zvířata jako věci. Jako roboty, ze kterých máme dostatek jídla. Milujeme všechna zvířata stejně a neděláme rozdíly. Snažíme se, aby na Zemi bylo co nejméně utrpení. :) Doufám, že jsem ti odpověděla tak, jak jsi chtěla.

      Vymazat
    2. Děkuju za odpověď, mám v tom jasněji. Sice ze mě vegan či aspoň vegetarián asi nikdy nebude, ale aspoň se mi rozsvítilo a vidím všechny důvody, které tě k rozhodnutí být veganem vedlo. Díky moc!

      Vymazat
  6. A až teď jsem si přečetla komentář, že nemáš sílu odpovídat všem na dotazy. Chápu to a omlouvám se za svůj předchozí komentář. Když neodpovíš, zcela to pochopím, kor když jsem člověk spíše zvědavý než někdo na cestě za veganstvím.

    Každopádně, to nic nemění na tom (což sem zapomněla napsat), že ten článek mi přijde sepsaný pěkně, nikoli jako útok, to ani náhodou.

    OdpovědětVymazat
  7. Ma zvire pestovane a vyslechtene na maso snist nejake jine zvire nebo ja? Samozrejme ze ja, ja investoval do toho zvirete a ja taky budu mit zisk. Cokoliv jineho je plytvani a s tim se nesmirim.

    OdpovědětVymazat
  8. OMG, ty jsi pokrytec a nevzdělanec! Už je mi z vás vegenácků fakt zle! Jestli si myslíš, že tvá vegestrava nemá dopad na životní prostředí a nejsou za ní miliony mrtvých zvířat, tak jsi naivní. Uvědom si, jak se pěstuje v rozvojových zemích exotické ovoce, jak se kvůli tomu ničí pralesy, zabíjí zvířata, nebo se prodávají na černém trhu...až skončí třeba v laborce, kde na nich testují léky a doplňky stravy třeba pro vás vegany! Jak se potom to exotické ovoce transportuje - kolik zbytečných emisí se vyprodukuje kvůli převozu něčeho, co by přirozeně Evropan nikdy nejedl (a časté alergie jsou toho důkazem)?!
    Jak si představuješ udržení lučních společenstev bez pastvin, které přímo souvisí s chovem dobytka? Proč se kráva "musí" zachránit, ale drobní živočichové, kteří bez pastvin vyhynou, ne? A čím si představuječ hnojit pole, když ne chlévskou mrvou? Chemií?
    Není nakonec veganství jenom pokrytecký životní styl, kterým se vy můžete povyšovat nad všežravce, a přitom zavírat oči před tím, že vaše chování může být pro Zemi ještě destruktivnější, než to jejich?
    Pro mě jsou třeba všechny výše zmíněné souvislosti důvodem, proč veganem nejsem. Jsou totiž mnohem horší věci, než zabití krávy na jatkách.
    BTW jak si představujete péči o zvířata, která jsou teď chována pro potravu, kdyby se ze všech naráz stali vegani? Uvědomujete si vůbec, jak by ta zvířata neschopná života v přírodě umírala a všude se rozkládaly jejich mršiny a nakazily zase další tvory? Nejblíž má k tomu Indie, kde jsou krávy posvátné, a taky tam mají s jejich dopadem na životní prostředí zdaleka nejhorší problémy. Krávy ničí přírodní rezervace a roznáší nemoci mezi vzácné divoké tury a antilopy a ohrožují je vyhynutím. Kdyby tyto krávy byly snědeny, problém by se odstranil.
    Pro tvé info ještě jedna věc: nevěř každému videu na vegewebech, vždy to pochází z nějakých halal porážek, nebo ze zaostalých zemí, nebo vyjímečně i z vyspělých, ale z reportáži o tom, jak ten magor pak přišel o licenci na chov a šel sedět. Takže tak. V EU jsou přísné normy pro chovy i pro jatka. Doporučuji někdy projít se horskou krajinou s pastvinami a vidět krávy a ovce i v reálu, nejen na obrázku. Taky by bylo dobré nastudovat si anatomii různých druhů zvířat ne z propagandistických vegewebů, ale např. ze skript pro veterinární školy. To jasně mluví proti oblíbené vegelži, že člověk je anatomicky býložravec. Vlastně ani zdánlivě 100% býložravec není ve skutečnosti čistým býložravcem. I takový kráva pojídá spolu s trávou drobné živočichy a celých 20% bílkovin získává trávením svých vlastních střevních mikrobů (živočichů).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak na tohle opravdu nevím co říct. Snad jen, že jsi docela slepej člověk. Tak zaprvé, tenhle článek byl napsanej v roce 2014, od té doby se moje cesta hodně změnila a jestli si myslíš, že je tvůj komentář aktuální, tak jsi vedle. Zadruhé, tento článek nebyl ani náhodou myšlený jako propagace veganství, ale nýbrž jako úvaha nad tím, jak to, že (v té době) jsem cítila nenávist ke všem lidem co jí maso a je jim to šumafuk, ale u mých blízkých jsem to přehlížela. Tohle je článek čistě o lidský psychologii, o ničem jiným. Zatřetí, nastudovánýho toho mám poměrně hodně a právě proto mi tvůj komentář připadá celkem vtipnej. Úplně přehlížíš jednu část fakt, nebo možná snad o nich ani nevíš a mluvíš o věcech odděleně ikdyž spolu souvisí. Takže se k tomu blíže nebudu vyjadřovat, bylo by to čisté plýtvání energií. Jediné, v čem ti dám za pravdu je to, že existuje na světě dalších mnoho problémů, které je potřeba řešit taky. Akorát Veganství je - pokud opravdu bráno do hloubky - řeší částečně všechny. A pokud ti to tak nepřijde a chceš se něco dozvědět, tak si udělej svůj vlastní výzkum a i zjistíš co by se dělo se všemi těmi zvířaty kdybychom je nejedly atd., ale já ti to tu fakt jen tak do větru vysvětlovat nebudu. Máš svoji cestu, nikdo tě nenutí z ní sejít. Pokud věříš, že je správná, tak jí jdi a nehleď na nic jinýho - nezabývej se věcma, který nejsou s tvojí filozofií spojeny, protože jak je vidět, moc jim nerozumíš. A to myslím čistě pozitivně. A pokud tě to uklidní, tak jsem teď opravdu o hodně dál, než jsem byla před dvěma lety, jsem velice tolerantní člověk a chápu, že ne každý se touhle cestou vydá a neberu to jako špatnou věc, nýbrž jako úplně přirozenou součást cesty každého z nás.

      Vymazat